Onze bouwsets bevatten alle benodigde onderdelen voor de bouw van een compleet model. Alleen verf, lijm of soldeermateriaal zijn niet bijgesloten.
De treinmodellen zijn alle voorzien van o.a. NEM kortkoppelmechanieken, wielen en een eventueel benodigde aandrijving, opschriften als "waterslide" transfers en een uitvoerige handleiding.
De basis voor deze bouwsets bestaat uit messing of nieuwzilver plaat die door etstechnieken is voorzien van relief, gaatjes, vouwlijnen enz. Het vormt zo een "bouwplaat" van losse onderdelen die samengebouwd moeten worden.
De messing bouwsets zijn in principe allemaal bedoeld om te solderen hoewel vele ook met nauwkeurig lijmen gebouwd kunnen worden. In sommige gevallen worden bepaalde onderdelen geadviseerd om te lijmen.
De losse onderdelen zoals aspotten buffers of ventilatoren die op "kwetsbare" posities komen zijn meestal in messing uitgevoerd zodat ze gesoldeerd kunnen worden. Onderdelen van het interieur zijn in kunststof uitgevoerd. Er zijn ook bouwsets die grotendeels uit een mix van messing en kunststof onderdelen bestaan waaronder de stroomlijn treinstellen. Het leveren van alle grote delen zoals vouwbalgen, draaistel zijkanten of interieurs in metaal zou een zeer grote prijsverhoging betekenen waardoor we ervoor kiezen ze in kunststof te leveren.
Koppen van treinstellen zijn voor onze nieuwe modellen (vanaf mat '36) in messing verkrijgbaar tegen meerprijs.
Benodigde gereedschappen:
Voor al onze modellen geld dat u geen matrijzen, persen of ander speciaal gereedschap nodig heeft. Gebogen onderdelen zijn altijd vooraf op de juiste vorm geperst zoals daken, zijwanden van rijtuigen of kappen van stroomlijn treinstellen.
De meeste gereedschappen heeft een modelbouwer al in huis zoals een kleine scherpe kniptang, fijne vijltjes, een zaagje, mesjes en wat handboortjes.
Soldeermateriaal:
Onmisbaar bij onze bouwsets is het gebruik van "soldeerverf". Dit is een mengsel van soldeervloeistof en gemalen tin.
U brengt de soldeerverf met een klein kwastje of cocktail prikkertje aan op de juiste plaats en verhit het met een soldeerbout, vlam of WSA (weerstand soldeerapparaat). Even wachten tot de tin vloeit (gaat koken) en af laten koelen. U zult zien dat er slechts een zeer dun laagje soldeer achterblijft.
Het materiaal laat nagenoeg geen resten achter en het restant vloeimiddel laat zich in een sopje zeer eenvoudig verwijderen. Bij normaal soldeer heeft u kans op meer overtollig tin en dient u het object warmer te maken door het meestal hogere smeltpunt.
De door ons geleverde soldeerverf smelt al bij 188 graden. Zodra u dit materiaal heeft geprobeerd wilt u niet meer terug naar het gebruik van alleen normaal tin!
Handleiding
Voor alle bouwset zijn uitgebreide product specifieke handleidingen beschikbaar.
De algemene technieken worden toegelicht onder "handleidingen" in de "algemene handleiding voor messing modellen" waarin u veel meer tekst en uitleg vind over de gebruikte soldeermaterialen en welke gereedschappen u nodig heeft.