HSM kleuren Voor beschrijving van de kleuren van de HSM locomotieven kunt u de handleiding van de NS 1000 stoomlocomotieven lezen, hierin staat zeer uitgebreid welke kleuren werden gebruikt. De HSM rijtuigen kende tot ca 1880 een eigen kleur per coupe (rood voor 1e klasse). De 1e en 2e klasse werden daarna beide groen. Onbekend is of 2e/3e klasse rijtuigen nog twee kleuren kregen. De 3e klasse, postrijtuigen en bagagewagens waren roodbruin. Er is geen referentie gevonden naar geheel rode bagagewagens zoals in het verleden wel eens werd aangegeven. De postrijtuigen, bagagewagens en 3e klasse werden na 1917 donkergroen zoals bij alle maatschappijen. De goederenwagens...
(Lees meer)
HSM kleuren
Voor beschrijving van de kleuren van de HSM locomotieven kunt u de handleiding van de NS 1000 stoomlocomotieven lezen, hierin staat zeer uitgebreid welke kleuren werden gebruikt.
De HSM rijtuigen kende tot ca 1880 een eigen kleur per coupe (rood voor 1e klasse). De 1e en 2e klasse werden daarna beide groen. Onbekend is of 2e/3e klasse rijtuigen nog twee kleuren kregen.
De 3e klasse, postrijtuigen en bagagewagens waren roodbruin. Er is geen referentie gevonden naar geheel rode bagagewagens zoals in het verleden wel eens werd aangegeven. De postrijtuigen, bagagewagens en 3e klasse werden na 1917 donkergroen zoals bij alle maatschappijen.
De goederenwagens waren steeds roodbruin. Ze hadden oorspronkelijk gele opschriften met zwarte schaduw en later oranje opschriften zonder schaduw. Lees de handleiding van de "standaard" HSM gesloten wagens voor meer informatie (o.a. art. M-175).
De houten daken waren met zand bestrooid en beige gekleurd, later zijn deze ook wel roodbruin geschilderd maar vanaf welke periode is niet bekend (schatting is ca. 1900)
Onderaan vind u de spuitbussen, vernis en acryl verf die beschikbaar zijn.
Noteer eerst de benodigde nummers op basis van onderstaande overzichten.
Nitro-cellulose lak in 25ml flesjes (voor airbrush):
| nr. |
Omschrijving |
Toepasing |
| Verf 16 |
Donkergroen |
Voor stoomlocomotieven (zeer donker groen) (RAL 6007+6003+9005 (1:1:0,7)) |
| Verf 23 |
Roodbruin |
Voor frames en wielen stoomlocomotieven (RAL 3011) |
| Verf 14 |
Bronsgroen |
Voor 2e klasse rijtuigen, 1e klasse na ca 1880, na 1917 voortaan voor alle rijtuigen gebruikt. Postrijtuigen tot ca. 1900 (RAL 6012) |
| Verf 24 |
Roodbruin |
Voor 3e klasse rijtuigen tot 1917, postrijtuigen rond 1900, bagagewagens, goederenwagens (RAL 8017) |
| Verf 30 |
Geel |
Voor postrijtuigen tot 1865 (RAL 1023) |
Spuitbussen acryl lak (400ml), hoogglans
| nr. |
Omschrijving |
Toepasing |
| verf sb02 |
Zwart |
Voor onderstellen enz. (Belton RAL 9005) |
| verf sb20 |
Signaalrood |
Voor bufferbalken (Belton RAL 3000) |
| verf sb05 |
Beige (mat) |
Voor materieel met houten daken (Belton RAL 1001 mat) De HSM kende na de eeuwwisseling ook rode daken wat blijkt uit restanten dakleer van oud HSM rijtuigen |
| verf sb00M |
Vernis, mat |
Voor scenery, boten enz. (Motip Carat Matt) |
| verf sb00S |
Vernis, zijdeglans |
Voor materieel (Motip Carat Satin) |
Acryl, waterverdunbaar (flesje 17ml), mat
| nr. |
Omschrijving |
Toepasing |
| verf ac950 |
Zwart |
Voor onderstellen enz. (Valejo 70.950) RAL 9005Potje acrylverf, zwart |
| verf ac883 |
Wit |
Voor koelwagens enz. (Valejo 70.883) RAL 9002 |
| verf ac947 |
Rood |
Voor bufferbalken (Valejo 70.947) RAL 3000 |
(Tekst inklappen)