De spoorwegen gebruikte voor eigen inzet meestal oud materieel dat soms specifiek voor een functie werd verbouwd. Denk hierbij aan rijtuigen die worden ingericht als "schaftlokaal" voor seinwezen, goederenwagens die als rijdende werkplaats of ongevallenwagen dienst gaan doen. Veel materieel werd ook niet verbouwd zoals zandwagens die voor de eigen werken aan de spoorbaan gebruikt konden worden. Zo hoefde men geen "commerciële" wagens te gebruiken, het normale wagenpark dat beschikbaar was voor vervoer van goederen van derden. Het onderhoud aan de dienstwagens was vrij minimaal, de wagens moesten technisch in orde zijn, het uiterlijk was van minder belang. Sommige wagens zagen er dan ook behoorlijk...
(Lees meer)
De spoorwegen gebruikte voor eigen inzet meestal oud materieel dat soms specifiek voor een functie werd verbouwd. Denk hierbij aan rijtuigen die worden ingericht als "schaftlokaal" voor seinwezen, goederenwagens die als rijdende werkplaats of ongevallenwagen dienst gaan doen. Veel materieel werd ook niet verbouwd zoals zandwagens die voor de eigen werken aan de spoorbaan gebruikt konden worden. Zo hoefde men geen "commerciële" wagens te gebruiken, het normale wagenpark dat beschikbaar was voor vervoer van goederen van derden.
Het onderhoud aan de dienstwagens was vrij minimaal, de wagens moesten technisch in orde zijn, het uiterlijk was van minder belang. Sommige wagens zagen er dan ook behoorlijk verweerd uit.
De dienstwagens waren vooral gebouwd uit overbodig of verouderd afgeschreven materieel. Als gevolg daarvan bereikte sommige exemplaren een veel hogere leeftijd dan hun seriegenoten. Wagens van 70 tot zelfs 90 jaar oud waren geen uitzondering.
Veel van onze modellen zijn ook als dienstwagen ingezet en de bouwsets worden met bijpassende nummers geleverd. In enkele gevallen is een beperkte aanpassing van het model nodig bij opbouw als dienstwagen, dit staat dan in de handleiding vermeld.
(Tekst inklappen)