Over ons
Introductie:
De modellen van MK Modelbouwstudio’s worden geheel in eigen beheer ontwikkeld door mijzelf. Al in 1992 bracht ik op 18 jarige leeftijd mijn eerste modellen uit. Na vele jaren als fulltime modelspoor fabrikant ben ik inmiddels ook actief in de restauratiewereld voor o.a. echte museale treinen. Hierdoor is een stuk minder tijd beschikbaar voor de modelbouw producties zodat dit voortaan parttime wordt gedaan, samen met enkele vrijwilligers die me hierin ondersteunen.
Keuze van de modellen:
MK Modelbouwstudio's is ontstaan uit het feit dat er indertijd amper NS modellen verkrijgbaar waren. Met name op gebied voor de zelfbouwer was er zeer weinig dus heb ik besloten ze dan maar zelf te maken. In eerste instantie voor mezelf met op verzoek extra exemplaren voor andere liefhebbers.
Ook nu is dat nog de enige motivatie om een bepaald model te ontwikkelen: eigen interesse. Deze is in de loop der tijd wel wat breder geworden maar het blijft vooral liggen bij de periode 1880-1940.
Daardoor zijn al diverse bijzondere modellen verschenen zoals de messing stoomlocomotieven serie NS 1300, NS 2900, NS 4500, NS 8100, NS 8500. Ook onze rijtuigen en diverse oude goederenwagens zult u niet snel bij een andere producent aantreffen.
Een bezoek als kind aan het spoorwegmuseum en een daarbij gekregen grote foto van de Diesel 3 heeft tot de ontwikkeling van dit model geleid. Het na speuren van de geschiedenis hiervan heeft weer geleid tot een persoonlijke interesse in de opvolgers ervan.
Alle modellen worden gemaakt op basis van oorspronkelijke tekeningen, foto’s en nazoeken in archieven. Bij elk model vindt u dan ook een extra toelichting over mogelijke inzet, periode waarin het model als zodanig dienst deed, nummerseries etc. Het onderzoek hiernaar is vaak bijzonder intensief en kost erg veel tijd. Juist deze toevoeging maakt onze modellen uniek en extra compleet in vergelijking tot een "kant en klaar" model!
Constructie van de modellen:
Een uitdaging voor mezelf is het zodanig ontwerpen dat de modellen zo eenvoudig mogelijk gebouwd kunnen worden. Daardoor worden ze bereikbaar voor een zo breed mogelijk publiek dat hiermee aan de slag wil.
Soms kost dat de nodige tijd. Mijn nieuwste 3D geprinte modellen zijn bijvoorbeeld pas in productie gegaan na drie jaar vol experimenteren met verschillende printers, resins en tekenwerk. De huidige generatie printers kan eindelijk strakke gladde modellen maken wat voorheen "net niet" naar wens was.
De modellen die hiermee gepland waren te gaan maken zijn dan wel vertraagd doordat de lat hoog ligt maar het resultaat is een stuk beter en het wachten waard.
Op gebied van de messing bouwsets worden ook doorlopend verbeteringen doorgevoerd. Door handig gebruik van lipjes, pennetjes, dubbelvouwen enz. kunnen veel onderdelen door alleen al te vouwen in elkaar worden gezet. Zo zijn al jaren geleden de onderstellen van de messing rijtuigen van 50 naar ca. 15 onderdelen teruggebracht!
De keuze van het gebruikte basismateriaal kan per model verschillen. Bepaalde modellen zijn erg bewerkelijk in messing en dan maakt een (deels) kunststof (of 3D) model het beter haalbaar voor de gemiddelde modelbouwer om het met goed gevolg op te bouwen. Bij andere modellen is bijvoorbeeld wanddikte een beperking voor het maken van een kunststof model en kiezen we voor messing. Met de stand van de huidige technieken is het te verwachten dat we komende jaren vaker "gemengde" bouwsets ontwikkelen die bestaan vooral 3D printwerk met messing etswerk voor b.v. slijtage gevoelige onderdelen.
Uiteindelijk kunt u zo een authentiek Nederlands model bouwen in een redelijke bouwtijd, zonder jarenlange ervaring en zonder een luxe werkplaats met zetbankjes, mallen enz.
Geschiedenis en toekomst MK Modelbouwstudio's:
De eerste modellen waren geheel hobbymatige kleine producties van o.a. een 13,5m draaischijf en vijf stuks "bouwset" van de stoomlocs serie NS 1300. Alles werd met de hand uitgetekend en zelf geëtst. Daarbij ging het in eerste plaats om het bouwen van een model voor de eigen collectie waarbij de paar extra exemplaren ervoor zorgde dat de productiekosten over een paar modellen verdeeld konden worden.
In 1994 verschenen bouwsets van 17,5 tons Staatsspoor goederenwagens en NS bananenwagens. Deze modellen waren als "echte" bouwsets opgezet met een uitgebreide handleiding. De ontwerpen hiervoor waren op de computer gemaakt, indertijd een nieuwigheid. Deze kits zijn te beschouwen als de eerste bouwsets onder de naam MK Modelbouwstudio’s.
In 2002 maakte ik de stap om fulltime in de modelspoorwereld verder te gaan. Dat betekende een wat hoger tempo van verschijnen van nieuwe modellen. Al binnen enkele jaren ontstond zo een flink assortiment. Vele tientallen verschillende modellen zijn er verschenen in nog veel meer varianten van opschriften.
Sinds ongeveer 2015 kwamen er ook andere uitdagingen op mijn pad. Zo is er een grote maquette "Amsterdam CS in 1888" voor het Spoorwegmuseum te Utrecht gebouwd en kwamen er diverse bouwkundige (restauratie) projecten (zie www.mk-studio.nl). Meer recent zijn er spoorse restauratieprojecten voor o.a. het Spoorwegmuseum gekomen in de rol van projectleider (o.a. NS plan D RD rijtuig, NS mat '36 treinstel).
Na 25 jaar modelbouw is deze afwisseling zeer uitdagend gebleken maar ook arbeidsintentief. Hierop ligt momenteel dan ook de nadruk en is de modelbouw wat verder op de achtergrond geraakt.
Nieuwe modellen zullen daardoor langer gaan duren voordat deze gereed zijn en ook het verwerken van bestellingen loopt al enkele jaren ruime tijd achter. Gebrek aan tijd blijkt moeilijk in te lopen. Hoewel er flink wat geduld nodig is worden alle aangekondigde modellen wel uitgebracht en geleverd! Ik wil ze tenslotte ook graag voor mezelf hebben...
Daarmee keer ik terug naar de start vele jaren geleden: het maken van leuke bouwsets voor mijzelf en de zelfbouwer op mijn eigen tempo. Ik blijf de nadruk leggen op typisch Nederlandse modellen die voor grootserie productie niet interessant zijn.
Aan iedereen die liever een gebouwd model heeft: Helaas, deze kunnen we u niet aanbieden wegens tijdgebrek. Maar wellicht een mooi moment eens in te stappen in de wereld van het zelfbouwen?
En voor iedereen die al zelf modellen bouwt: Veel plezier komende jaren met onze nieuwe bouwsets…!
Maykel Kastelijn 2025