Nieuws

Welkom op onze geheel vernieuwde website!

Op deze pagina zal voortaan het laatste nieuws worden geplaatst.
Hieronder vind u eerder verstuurde nieuwsbrieven.

Eerstvolgende beurs waar we aanwezig zijn is de modelspoorbeurs in Houten van 13 december.

Tip:
Bij "opschriften" bovenaan de pagina vind u een makkelijke manier om de witte opschriften goed zichtbaar te maken voordat u ze gaat insnijden en plaatsen. Met dank aan een medemodelbouwer!

Nieuwsbrief 3-10-2025

Beste modelbouwer,

Aankomend weekend ben ik weer aanwezig op de beurs in Houten. Dit keer zijn er weer enkele nieuwe modellen beschikbaar.
Maar afgelopen tijd heeft alle aandacht met name bij afronding van de nieuwe website gelegen. Vrijwel alle beschikbare tijd is hieraan besteed. Er volgt komende weken eerst nog een test of alles werkt en daarna zal de site online zijn (over ca. 3 weken).
Op dat moment stuur ik u de volgende nieuwsbrief en ga ik verder met afwerken van bestellingen.
Veel van onderstaand nieuws zult u dan pas goed in detail kunnen doornemen, op de huidige site komt geen aanvulling meer.
Bestellingen voor de beurs van aankomende zaterdag kunt u tot vrijdagmiddag doorgeven.

Bouwsets treinstellen NS mat ’36:
De levering van de drie- en vierwagenstellen heeft wat vertraging opgelopen door met name wat verlate toelevering van materialen en tijdgebrek.
Zodra de website gereed is zullen alle resterende bestellingen van de mat. ‘36 treinstellen worden opgepakt zodat deze voor de jaarwisseling allemaal zijn uitgeleverd.
Op de beurs in Houten zijn deze bouwsets per direct verkrijgbaar, wel graag vooraf bericht voor afhalen zodat we deze kunnen reserveren voor u.

Stoomlocomotief serie NS 1000:
Deze is in afronding. Voor dit model heb ik een speciaal productie motoren laten maken die inmiddels getest zijn met verschillende tandwiel configuraties. Het resultaat is een zeer soepel lopende aandrijving die momenteel in productie is.
De loc wordt van behoorlijk wat ballast voorzien dat in witmetaal wordt gegoten (De hele vuurkist met ketel). Hierdoor is de trekkracht ruim voldoende voor een tiental tweeassige messing rijtuigen. In het frame is ruimte voor een micro decoder en via een stekkertje is er stroomafname op alle assen, ook van de tender.

Nieuw verkrijgbare modellen:
Diverse modellen lagen al enige tijd klaar op afronding van o.a. de handleiding, opschriften of simpelweg alles bestellen en inpakken na.
De onderstaande modellen zijn vanaf nu verkrijgbaar uit voorraad, bestellingen hiervoor kunnen via de nieuwe website worden geplaatst maar u kunt ook aankomende zaterdag op de beurs al een exemplaar aanschaffen.
Let op: de handleidingen van deze modellen staan nu nog niet op de website maar u kunt ze wel via de links in deze e-mail openen.

Bij alle de nieuwe modellen worden niet langer een papieren handleidingen meegeleverd met uitzondering van de locomotieven en treinstellen.
Alle handleidingen komen op de nieuwe website als PDF bestand om zelf af te drukken.
Zo bent u er zeker van dat u de meest recente versie heeft op het moment dat u met de bouw begint en het voorkomt dat de handleiding tussentijds kwijt raakt (wat blijkbaar best vaak gebeurd)…

Nieuwe generatie bouwsets; 3d geprinte goederenwagens:
Dit zijn onze eerste vrijwel volledig 3d geprinte modellen van goederenwagens. Ze zijn ontwikkeld als proef om na te gaan wat de mogelijkheden van de 3d techniek zijn. Na ruim anderhalf jaar testen, tekeningen aanpassen, nieuwe test prints maken is het resultaat helemaal naar wens. De onderstellen worden uit een wat taaier materiaal gemaakt dan de bak zodat de wielen eenvoudig erin geklikt worden zonder kans op breken van onderdelen. De modellen zijn glad en strak en hebben meer detail dan met messing etswerk mogelijk zou zijn. Het gebruik van etswerk blijft wel nodig voor kwetsbare details. Zo worden handgrepen, trappen, treeplanken en b.v. sluitseinijzers in etswerk meegeleverd.
Zoals gebruikelijk zijn het complete bouwsets met spaakwielen, NEM kortkoppelmechanieken en opschriften. In de toekomst zullen er dan ook meer modellen verschijnen met deze techniek.
Momenteel zijn twee basis modellen verkrijgbaar, beide oorspronkelijk besteld door de NBDS. Door verbouwingen bij de NBDS zijn deze modellen er in vele varianten.

Gesloten wagens ex NBDS 101-150, art. K-70 t.m. K-74:
Deze 50 wagens werden gebouwd voor de NBDS. Tien kregen bij bouw een remstoel, na verbouwingen vanaf 1906 waren dit er 26. Bij ongeveer de helft van deze wagens werd ook de wagenbak tussen 1903 en 1910 vernieuwd.
Twee wagens werden in 1916 van remhuisje voorzien, vijf werden tot bagagewagen verbouwd bij de NBDS.
Bij NS werden de wagens niet meer gewijzigd. De wagens met remhuis, remstoel, oud- of nieuwe bak werden allemaal bij elkaar in één serie gezet. Al deze varianten zijn in model verkrijgbaar (zie handleiding). De laatste werden pas in 1937 afgevoerd.

Gesloten wagens “Werkspoor 1873”, art. K-75 t.m. K-78:
Deze wagens werden gebouwd voor de NBDS die uiteindelijk slechts zes wagens van 77 gebouwde wagens kon betalen. De overige werden verkocht aan de HSM en NRS. De wagens van de NRS werden bij de verdeeld tussen HSM en SS.
Alle HSM wagens waren kort voor de fusie tot NS afgevoerd maar de SS wagens (oud NRS) kwamen allemaal nog bij NS terecht waarbij de laatste in 1933 werd afgevoerd. Er is een versie met en zonder remhuis beschikbaar.

Nieuwe tweeassige rijtuigen:
Ik heb al zo’n 20 jaar verschillende tweeassige couperijtuigen in het assortiment. Ca. 10 jaar geleden zijn de sets nog eens gereviseerd en verbeterd waardoor ze ook nu nog eenvoudig te bouwen zijn.
Inmiddels heb ik veel meer informatie gevonden bij onderzoek naar de samenstelling van treinen met de twee- en ook drieassige couperijtuigen.
Op de nieuwe website zal over een tijd dan ook veel extra informatie hierover verschijnen. Dit zal tegelijk gebeuren met de levering van de eerste nieuwe drieassige couperijtuigen.
Om de treinen met tweeassig materieel “kloppend” samen te stellen blijken er nog een paar types te ontbreken waarvan enkele al een ruime tijd geleden zijn aangekondigd.
Als eerste daarvan zijn momenteel de nieuwe tweeassige postrijtuigen leverbaar die in veel treinen op een deel van de route meeliepen en de HSM bagagewagen van het oudste type.
Daarmee zijn uiteindelijk complete treinstellen HSM twee- en drieassers samen te stellen die achter de “Tienders” liepen, de locomotiefserie NS 1000.
Een paar andere modellen verschijnen later, daarmee is veruit het grootste deel van alle tweeassers in model beschikbaar.
Voor de drieassers zal uiteindelijk hetzelfde gelden, er staat een 12-tal verschillende modellen gepland. Daarmee zijn alle meest voorkomende treinstellen uit de jaren 1880-1940 samen te stellen.

Tweeassige postrijtuigen SS / HSM / NS (ook als NS goederentrein bagagewagens)
Er zijn twee types verkrijgbaar, de oud SS rijtuigen, gebaseerd op de iets oudere levering Rijkspostrijtuigen. Deze hebben steeds drie brede ruiten naast de deuren.
De HSM wagens hadden ongeveer dezelfde afmetingen en steeds vier smalle ruiten naast de deuren. Het gaat hierbij om de tweede levering met iets hogere zijwanden. Van deze serie waren er een aantal van 3e as voorzien, ook deze versie is verkrijgbaar.
De oud SS rijtuigen liepen tot ca. 1890 in vrijwel alle treinen, daarna kwamen vele drieassers in dienst (verschijnt ook nog) en werden ze voortaan in korte stoptreinen en met lokaalmaterieel ingezet.
De oud HSM rijtuigen hebben in vrijwel alle treinen dienst gedaan, zelfs met vierassige couperijtuigen. De HSM ging van dit type direct over naar vierassige postrijtuigen die eigenlijk alleen maar met andere vierassers werden ingezet.
Bij NS liepen de tweeassige postrijtuigen maar zelden met vierassers maar wel in vrijwel alle treinen met twee- en drieassers.
Beide types raakte eind jaren ’30 overbodig waarna meerdere werden ingericht als goederentrein bagagewagen. Ook deze versie is uit dezelfde bouwset te maken. Prijs: 65,-

Tweeassige HSM bagagewagen van het oudste type.
Deze serie deed bij de HSM altijd dienst voor personentreinen. Ze zijn met name met twee- en drieassige rijtuigen ingezet en passen bijvoorbeeld goed bij een set oudere HSM rijtuigen achter de serie NS 1000.
Bij NS werden ze direct ingedeeld als goederentrein bagagewagen waartoe de spiegelkasten iets werden aangepast. Ze deden dienst tot 1935. Prijs: 65,-

Opschriftenset voor koelwagen “Weddel Beef” te Rotterdam art. K-20p19
Tien van deze koelwagens deden dienst van 1924 tot 1940 voor deze Engelse vleesexporteur.

Ombouwsets voor de vierassige USATC ketelwagens art. K-32
Deze sets zijn inmiddels gereed in 11 varianten. De vele versies en handleiding vind u straks uitgebreid op de nieuwe website.
De ombouwset bevat etswerk voor nieuwe bordessen, lange stelbalken enz. en natuurlijk de opschriften. Prijs per set: 21,-

Stoomkraan art. M-162:
Voor degene die al een kraan hebben aangeschaft: Het blijkt dat sommige sets twee dezelfde kortkoppelschachten hebben gekregen en twee dezelfde montageplaatjes voor deze koppeling. De koppeling onder de kraanwagen is echter wat kleiner.
Controleer uw set en laat het even weten als u deze graag als nalevering ontvangt. Bij statische opstelling zijn deze onderdelen niet nodig, alleen als u ermee gaat rijden.
De bijpassende drieassige gereedschapwagen is momenteel even niet op voorraad (in productie).
De naoorlogse gereedschapwagen is nog in ontwikkeling, levering gaat echter nog even duren! Er is inmiddels besloten dat dit de gereedschapwagen wordt op basis van een ex. NCS vierassig rijtuig.

Een volgende nieuwsbrief ziet u verschijnen als de nieuwe website online is!

 

Nieuwsbrief 31-3-2025

Beste Modelbouwer,
Morgen zijn we weer in Houten aanwezig.
Het etswerk was iets later binnen dan verwacht waardoor niet alles hiervan verpakt kon worden.

Mat 36 drie- en vierwagenstellen
We hebben morgen slechts een kleine voorraad bij van de nieuwe mat ’36 drie- en vierwagenstellen (mat36-33k en mat 36-34k).
Degene die vandaag nog reserveert kan, voor zover er voorraad is, deze morgen afhalen. U krijgt dan vanavond nog bevestiging als deze klaar ligt (of als deze al op is).
Eerstvolgende beurs hebben we alle types ruim op voorraad.
Aansluitend kunnen dan ook de postverzendingen voor alle resterende mat ’36 bestellingen afgerond.

Stoomkraan
Morgen is de nieuwe stoomkraan uit voorraad leverbaar! Reserveren voor afhalen is mogelijk / gewenst.
De bijpassende ex-SS bagagewagen is in huis maar nog niet verpakt, ook deze is er vanaf volgende beurs.

NBDS / NRS / HSM / SS kunststof goederenwagens:
De ontwikkeling is helemaal klaar en de bouwsets zijn vollop in productie.
Het inpakken is nog niet gereed maar eerstvolgende beurs zijn ze leverbaar.
Dan volgt ook meer informatie over de verschillende varianten.

NS 8500:
Deze was langere tijd niet leverbaar door foutief geleverd etswerk maar is nu weer in voorraad.

NS 4500:
Degene die naar aanleiding van de nieuwsbrief of onze mail nog een laatste exemplaar hebben besteld maar nog geen reactie hebben gehad:
U krijgt binnenkort bericht als de sets klaar zijn, de handgreephouders ontbreken nog maar zijn in productie.
De versie met vierassige tender is met deze bestellingen inmiddels definitief uitverkocht.

USATC ketelwagens
De ombouwsets voor de bekende ex-USATC Amerikaanse ketelwagens die vroeger bij Klein-Modelbahn en later bij Roco zijn verschenen stonden al enkele jaren op het programma.
Inmiddels is de ontwikkeling gereed en zijn de verschillende versies opgebouwd. Morgen zijn deze op de beurs te zien maar pas vanaf volgende beurs leverbaar!
Vooraf volgt dan ook meer informatie over de vele varianten die u hiermee op kunt bouwen.

 

Nieuwsbrief 17-2-2025

Beste modelbouwer,

Morgen ben ik weer op de Modelspoorbeurs in Houten aanwezig. We staan echter uit praktische overweging voortaan op een nieuwe plek, direct na de deuren van de grote hal links aan de wand.

Samenvatting 2024:
Afgelopen jaar is met name druk gewerkt aan met name de mat ’36 treinstellen. Een kleine vertraging bij leveranciers zorgde voor wat vertraging bij de leveringen per post. Komende tijd worden de bestelde Eld 22 en 23 bouwsets uitgeleverd.
Meteen daarna volgende de driewagen/ vierwagenstellen Eld 33 en 34. Deze zijn momenteel in productie, over ca 4 weken is het etswerk in huis en start de aflevering.

Er is ook doorgewerkt aan het afronden van diverse projecten die al grotendeels klaar waren maar op b.v. de handleiding of een laatste kleine aanpassing lagen te wachten.
Hier gaan we komende tijd mee verder, er ligt nog behoorlijk wat aan nieuwe modellen in vergevorderd stadium “op de plank”.
De voorraad is ook aangevuld, de meeste modellen zijn inmiddels weer uit voorraad leverbaar, enkele zijn dat weer over een paar weken.
Ook is al veel van de e-mail achterstand ingelopen. Ik verwerkt momenteel alleen bestellingen die op moment van beantwoorden daadwerkelijk geleverd kunnen worden.
Algemene vragen, bestellingen voor nog niet verschenen artikelen enz. blijven helaas nog enige tijd open staan. Het gaat nog wel enkele maanden duren voor ik echt bij ben, dus nog even geduld a.u.b…

Mat ’36:
Zoals hierboven vermeld worden binnenkort de 33 en 34 stellen uitgeleverd!

NS 1000 stoomlocomotief:
Deze is in productie, er zijn nog wat verbeteringen aan de aandrijving doorgevoerd zoals toepassing van een serie speciaal gewikkelde micro motoren. De handleiding is grotendeels gereed, zodra de prototypes helemaal klaar en rijvaardig zijn ronden we dit project af en start de levering.
 
Ongevallenkranen NS 355 en 356, gebouwd door Figee in 1929 (stoomkraan):
Dit bijzondere en zeer gedetailleerde model is inmiddels in productie. De handleiding is gereed en aflevering start vanaf volgende modelspoorbeurs in Houten!
De meeste onderdelen zijn in 3d geprint, de huif, treeplanken en wat andere details waaronder een flink aantal handgereedschapen voor de ongevallenploeg, zijn als etswerk meegeleverd. De kraan kan “opgesteld” worden gebouwd of transportklaar zoals deze op de verschillende depot stonden. De kraan is verrijdbaar en voorzien van NEM wielen en kortkoppelingen aan de einden. Op te bouwen voor verschillende periodes van 1929 t.m. 1965.
Er is ook een bijpassende gereedschapwagen ontwikkeld die gelijktijdig leverbaar is. Deze wagens liepen altijd samen met de kranen van 1932 tot 1942 (2e foto).
Dit betreft een voormalige drieassige SS bagagewagen die natuurlijk ook als reguliere NS of SS bagagewagen zal verschijnen. Een naoorlogse bijwagen verschijnt later nog, daarover volgt t.z.t. meer bericht als ik heb besloten welke het wordt.
De complete bouwset van de kraan met schutwagen kost 175,- euro (m-162nsk), de gereedschapwagen kost 75,- (art M-258nsk)

Messing bouwsets oud SS goederenwagens:
De serie messing goederenwagens van de SS is ook in afronding. De laatste exemplaren worden getest, de handleidingen gecontroleerd. Deze modellen verschijnen komende maanden, niet alle versies tegelijk maar stuk voor stuk.
Het gaat dan om gesloten wagens, een paardenwagen en veewagens. Prijzen ca 75,- euro per model, bij gelijktijdige afname van 4 stuks uit deze serie krijgt u 15% korting (art M-168 t.m. m-174).

Kunststof bouwset NBDS gesloten goederenwagens:
Als “test” om te zien wat de huidige 3D techniek voor mogelijkheden bied heb ik een serie gesloten goederenwagens van de NBDS uitgewerkt. Deze wagens zijn er in diverse varianten geweest.
Denk hierbij aan een versie als NBDS bagagewagen, wagens met- en zonder remstoel, gemoderniseerd met nieuwe roosters en deuren, met remhuis enz. Bij NS hebben de laatste tot eind jaren ‘30 dienst gedaan en natuurlijk zijn ook deze versies  straks leverbaar.

Kunststof bouwsets NRS / HSM / NBDS gesloten goederenwagens:
Gelijktijdig is ook een ander model uitgewerkt, met en zonder remhuis. De wagens waren besteld door de NBDS maar deze maatschappij kon de aankoop niet allemaal betalen waarna de al gebouwde wagens door Werkspoor aan zowel de NRS als HSM zijn verkocht.
Na opsplitsing van de NRS in 1891 kwamen die wagens deels ook bij NS terecht waar ze samen met de oud HSM wagens tot eind jaren ’30 dienst deden. De NBDS had van alle bestelde wagens uiteindelijk 5 exemplaar met remhuis gekocht en 1 zonder. Deze laatste werd later van geheel andere roosters voorzien en leek zo niet meer op de andere. De vijf geremde wagens werden omgebouwd tot goederentrein bagagewagen en zijn voor 1921 weer tot gesloten wagen verbouwd. Vrijwel alle mogelijke varianten van deze fraaie korte wagens zullen binnenkort geleverd worden, de productie loopt inmiddels en de handleiding is gereed!

Over deze 3d geprinte modellen:
Deze wagens zijn vrijwel geheel in 3d geprint in verschillende materialen voor kap en onderstel. Waar bij derden vaak modellen worden getoond die zijn nabewerkt door schuren en polijsten zijn onze modellen direct, zonder aanpassing gespoten en afgewerkt! Alleen de daken vereisen licht nabewerken vanwege enkele ontluchtingsgaatjes die voor productie nodig zijn. De modellen zijn zeer vergaand gedetailleerd waarbij alles klopt zoals aspotten, klinknagels enz. Er worden wielen, opschriften, NEM schachten en diverse messing details meegeleverd. Kortom, deze modellen zijn zoals gebruikelijk geheel compleet maar in vergelijking met de messing modellen een stuk eenvoudiger te bouwen!
Prijs voor deze modellen is 65,- euro, indien u er 4 tegelijk aanschaft krijgt u 15% korting (art. k-7- t.m. k-79).

Update aankondiging: Drieassige couperijtuigen
Komende jaar worden de messing bouwsets van de drieassige rijtuigen afgerond. Zodra alle prototypes zijn gebouwd maak ik bekend precies welke series er komen.
In een notendop: Het zijn ca 15 modellen van SS, HSM en NBDS origine inclusief post- en bagagewagens. Met deze bouwsets zijn complete authentieke treinstellen (“treinstammen”) samen te stellen en zijn vrijwel alle drieassige rijtuigen uit de grotere series in model verkrijgbaar.
De stellen liepen in vrijwel alle omlopen, van stoptreinen tot sneltreinen en vaak op gelijke routes als de vierassers.
En omdat natuurlijk niet zomaar bekend is bij iedereen hoe zo’n trein eruit zag in de loop der tijd komt gelijktijdig een beknopt overzicht uit met hierin de treinsamenstellingen van treinen met twee- en drieassige rijtuigen in de periode 1890 tot 1940 voor zowel SS, HSM als NS. Niet ieder jaar word behandeld, ruwweg met tussenpozen van 5 jaar.
Op de nieuwe website zal deze informatie dan uitgebreid worden besproken. Zo kunt u een periode kiezen en de passende rijtuigen erbij aankopen. 
Aansluitend komen ook nog een paar nieuwe tweeassige modellen uit die naar aanleiding van het uitzoeken van de treinstellen bleken te ontbreken voor de prive gewenste treinstellen in SS tijd….
Zodra deze nieuwe twee- en drieassige rijtuigen gereed zijn kunt u vrijwel alle dagelijkse snel- en stoptreinen in Nederland tot eind jaren ’30 accuraat in model uit te beelden en is mijn prive wensenlijst voor “twee- en drieassige treinen in model” afgerond!

In ontwikkeling: de internationale D-trein rijtuigen
Deze pak ik verder op nadat de drieassers zijn geleverd, dit kan dus nog even duren! Ook hier is mijn prive interesse vrij breed en komt er een vrij breed assortiment aan bouwsets en ombouwsets uit.

In ontwikkeling, algemeen!
Er lopen nog vele kleine en grote projecten die soms nog veel testen nodig hebben maar soms ook vrijwel gereed zijn. Dit varieert van stoomlocomotieven, diesels en treinstellen tot zeer kleine scenery details.
Dit alles wordt steeds pas bekend gemaakt als er daadwerkelijk zicht is op de afronding. Er zitten leuke bijzondere modellen bij waarvan sommige dit jaar al geleverd gaan worden….

Uitloop modellen:
Van een paar modellen worden geen nieuwe exemplaren meer aangemaakt en zijn er nog slechts enkele op voorraad. Op is echter ook echt op:
NS 2000
NS OmBC motorwagen
NS 4500
Van de NS 4500 zijn inmiddels de lange tijd ontbrekende wielen binnen. Degene die al ruime tijd een exemplaar in bestelling hebben staan ontvangen komende maand bericht. Buiten de bestelde exemplaren zijn er nog een vijftal bouwsets verkrijgbaar.

Tot slot:
Bestellingen voor de stoomkraan kunnen al geplaatst worden.
Vragen of bestellingen van de nieuwe goederenwagen modellen (messing of kunststof) kan ik nu nog niet beantwoorden. Wacht a.u.b. even de volgende nieuwsbrief af en vervolgens de bijgewerkte website. Zodra e.e.a. daadwerkelijk beschikbaar is volgt bericht en is ook alle informatie beschikbaar op onze website. Dan kunt u ook bestellingen plaatsen op basis van de vermelde artikelnummers.

Veel modelbouwplezier voor 2025!

 

Nieuwsbrief 16-6-2023

Beste modelbouwer,

Onlangs is het eerste deel van de restauratie van treinstel NS 252 voor het Spoorwegmuseum afgerond. Begin volgend jaar wordt het stel elektrisch verder aangesloten zodat het uiteindelijk rijvaardig zal worden!
Tot die tijd staat het treinstel te pronken in het Spoorwegmuseum als onderdeel van de expositie “Onder hoogspanning” over de elektrificatie bij NS in de jaren 30. 
Hieronder enkele links naar filmpjes over de restauratie van de NS 252 en het transport:
Filmpje 1
Filmpje 2
Filmpje 2

De afronding voor nu betekend dat er voor nu weer (beperkt) tijd beschikbaar is voor de modelbouw. Zoals eerder aangegeven is de modelspoor productie inmiddels meer hobbymatig van opzet en niet langer mijn dagelijkse werk.
Dat houd in dat de tijd die ervoor beschikbaar is zeer kan wisselen door mijn andere werkzaamheden.
Wat betreft de modelbouw:
Prioriteit is het aanvullen van de voorraad. Pas als deze op peil is heeft het zin de bestellingen van de e-mail op te pakken.
Daarnaast is de mat ’36 in model nu vrijwel afgerond. De messing gegoten koppen zijn nu geheel naar wens en er volgt zeer binnenkort een laatste testets om te zien of alles past.
Deze wordt dan ook gebruikt voor het maken van de bouwbeschrijving en hopelijk is het model dan klaar voor levering in het najaar.
Ander belangrijk onderdeel dat weer even moest wachten is de nieuwe website. Deze werkt naar behoren maar moet nu verder ingevuld worden met alle artikelen zodat deze na de zomer beschikbaar is.
Het gaat voor u veel makkelijker worden om artikelen te filteren, sorteren, de juiste versie te kiezen etc.
Voor mij voorkomt deze website het regelmatig heen en weer mailen door onduidelijkheid in de bestellingen die per mail binnen komen.
De website krijgt namelijk een winkelwagen functie zodat u precies het juiste artikel in de juiste versie besteld met alle adresgegevens erbij.
Maar pas als de bestelling gereed is voor verzending krijgt u de rekening om vooraf te betalen aangezien het verwerken van deze bestellingen ook nog steeds een tijd zal gaan duren.

Er wordt komende weken ook slechts mondjesmaat met afwerking van de e-mail bestellingen gestart wanneer daar tijd voor is.
Ik raad nog steeds aan om uw bestellingen af te halen op Houten waar we de voorraad bij hebben.

Nieuwe modellen:
Zoals vaker geldt: geen bericht over levering van een nieuw model betekend dat dit nog niet klaar is voor levering.
Denk aan de NS mat ’36, NS 1000, D-trein rijtuigen of drieassige rijtuigen.
Zodra zo’n nieuw model gereed is sorteer ik alle bestellingen uit de (openstaande) e-mail en pak de genoteerde bestellingen erbij.
Dan verwerken we de levering van dit model compleet voor iedereen. U krijgt dan bericht per mail dat het model klaar ligt waarop u zelf kunt nog aangeven of u wilt afhalen op Houten of per post het model wilt ontvangen.
Tegelijk verschijnt er een nieuwsbrief over dit nieuwe artikel beschikbaar is en staat het meteen op de website.
Voor alle nieuwe modellen geld dat u gewoon bestellingen kunt plaatsen.

Uitloopmodellen:
-    OmBC motorwagen – de laatste voorraad is vrijwel op. Dit model wordt niet meer bijgemaakt.
-    NS 4500 – er volgt nog 1 laatste productie, deze start over 2 weken. Bestellingen (voor zover niet eerder gedaan) graag zsm vooraf doorgeven, ik maak maar een paar extra exemplaren

Morgen staan we weer op de beurs in Houten, misschien treffen we u daar!

 

Nieuwsbrief 21-3-2023

Beste Modelbouwer,
 
Bij deze een korte nieuwsbrief i.v.m. de aankomende beurs in Houten zaterdag.
 
Modelspoorbeurs Houten:
Aankomend weekend ben ik weer aanwezig in Houten. Reserveringen voor afhalen graag uiterlijk donderdag ochtend doorgeven, ik zal die dag zoveel mogelijk klaar leggen wat in voorraad is!
 
Let op: de eerstvolgende beurs van 6 mei ben ik niet aanwezig, pas op 17 juni weer!
 
Spaakwielen:
Deze wielen zijn al ruime tijd niet op voorraad doordat de mal bij de fabrikant was beschadigd. Helaas heb ik daarvan geen nieuwe wielen meer ontvangen ondanks herhaalde pogingen zodat is besloten in eigen beheer nieuwe wielen te laten maken.
Deze zijn inmiddels ontvangen! Het binnenwerk is uitgevoerd in veel steviger nylon, de wielband in gezwart staal als voorheen. Ook zijn de spaken helemaal open gebleven zoals u gewend was. De diameter is nu echter 11,5mm en geen 12mm. Dit komt beter overeen met de originele maat van 1 meter.
Doordat een speciale matrijs moest worden gemaakt zijn de kosten van deze wielen wat hoger dan voorheen: 4,- euro per stuk.
 
Boten:
Deze zijn in afronding. De bouwbeschrijvingen zijn nagenoeg gereed en alle bijbehorende 3d geprinte onderdelen zijn gemaakt en de modellen verpakt.
Op de beurs in Houten van 17 juni zullen deze modellen voor het eerst uitgeleverd worden.
 
NS mat ’36:
Zoals ook het grote voorbeeld in afronding is gaat ook het model vooruit!
De eerste definitieve messing koppen zijn ontvangen en deze passen geheel naar wens. Er loopt nu een laatste test ets ter controle of alles past.
Tijdens het opbouwen van deze ets worden alle foto’s gemaakt voor de bouwbeschrijving die daarna ook afgerond kan worden.
De productie exemplaren zijn dan naar verwachting komende zomer gereed.
 
Nieuwe prijslijst:
Het is inmiddels alweer ruim 4 jaar geleden dat voor het laatst de prijzen zijn aangepast (eind 2018).
Vanwege de flink toegenomen kosten voor vrijwel alle materialen ben ik genoodzaakt de prijzen van vrijwel alle artikelen met gemiddeld 15% te verhogen.
De nieuwe prijslijst geld per omgaande en alle voorgaande prijzen zijn hiermee komen te vervallen. Ook bij levering van openstaande bestellingen waarmee deze zomer wordt gestart zullen de nieuwe prijzen worden aangehouden.
U vind de prijslijst op onze website, direct op de startpagina. Druk eventueel op “F5” of “verversen” als u deze niet ziet want waarschijnlijk staat dan nog een oudere versie van deze pagina in het geheugen van uw computer.
 
Website:
De huidige website wordt niet meer (of minimaal) bijgewerkt.
Een compleet nieuwe website met winkelmandje functie (voor reserveringen) is gereed qua werking. Maar nu moeten nog alle artikelen erin worden gezet, een enorme klus!
Tegen de zomer is dit gereed.

 

Nieuwsbrief 26-8-2022

Beste modelbouwer,
 
Helaas is het al ruime tijd geleden dat ik een nieuwsbrief heb verstuurd en ligt de e-mail ook al enige tijd vrijwel stil.
Zoals in de vorige nieuwbrief is aangeven kan ik veel minder tijd aan de modelbouw besteden dan voorheen. Dit door o.a. enkele bouwkundige restauratie projecten en de restauratie van echte museale treinen zoals de NS mat ’36 van het Spoorwegmuseum.
Afgelopen half jaar is het daardoor vrijwel niet mogelijk geweest wat aan de modelbouw te doen en ook nu nog is de beschikbare tijd zeer beperkt.
 
Toch probeer ik vanaf komend weekend voortaan weer op de modelspoorbeurs in Houten aanwezig te zijn.
Daar heb ik zoveel mogelijk de modellen bij die op voorraad zijn.
Op onze website vind u wat er in voorraad is, een paar varianten van de messing rijtuigen kunnen echter tussentijds tijdelijk uitverkocht zijn.
 
Nieuwe modellen:
Er zijn afgelopen jaar nog geen nieuwe modellen geheel afgerond. Een aantal modellen zijn wel verder uitgewerkt en op met name het maken van de handleiding na, gereed.
Zodra er nieuws is op dit gebied krijgt u bericht.
Op volgorde van afronding gaat dit met name om:
•    De NS mat 36 treinstellen
•    De scheepsmodellen 
•    De drieassige couperijtuigen
•    De vierassige D-trein wagens
 
Op de beurs in Houten zijn de prototypes van al deze modellen te zien!
Afronding van de overige aankondigingen laten nog langer op zich wachten.
 
Spaakwielen
Zoals in de vorige nieuwsbrief aangegeven zijn de spaakwielen die bij veel messing modellen horen zijn inmiddels al ruime tijd uitverkocht.
Daardoor is het ook niet meer mogelijk de modellen waar deze bij zitten uit te leveren omdat de wielen te kwetsbaar zijn om na te sturen.
De Engelse fabrikant heeft helaas schade aan de matrijs en de levering van nieuwe wielen duurt inmiddels 1,5 jaar zodat nu is besloten deze zelf te laten maken.
Ze zijn daardoor straks iets kleiner (11,5mm i.p.v. 12mm) en daarmee precies op schaal in doorsnede.
De verwachting is dat deze over ca 2 maanden gereed zijn. De prijs per as komt dan uit op 3,- euro.
 
Gebouwde modellen
Nogmaals ter verduidelijking gezien de regelmatige vraag die ik krijg:
Er zijn geen kant en klare modellen beschikbaar en helaas hebben we ook geen adressen van modelbouwers waaraan we deze verzoeken kunnen doorsturen.
 
Bestellingen Houten
Aangezien ik tot gisteren vakantie had is het niet mogelijk om bestellingen voor de beurs van morgen gereed te zetten.
De e-mail is ter plaatse niet beschikbaar dus eventuele lijstjes met bestellingen graag zelf meenemen, ik kan deze daar niet opzoeken.
Wat op voorraad is zullen we bij ons hebben.
 
De e-mail…
Afwikkeling van de e-mail zal nog ruime tijd gaan duren, voorlopig is zoals aangegeven, de beschikbare tijd hiervoor beperkt.
Verwachting is dat over 3 weken er 1 dag per week voor vrijgemaakt kan worden.

 

Nieuwsbrief november 2021 - Wijziging werkwijze

Beste modelbouwer,

Allereerst voor degene die al enige tijd op reactie via de e-mail wachten: excuus!
Enige toelichting brengt hopelijk wat duidelijkheid hierover.
Sinds dit voorjaar is duidelijk dat de beschikbare tijd voor de modelbouw tot de helft is afgenomen en dat dit voorlopig niet veranderd. Twee a drie dagen per week worden nu aan geheel een werkzaamheden besteed die niets met de modelbouw te maken hebben (o.a. restauratie van treinen op ware grootte).
Na 25 jaar modelbouw zijn deze andere werkzaamheden een erg leuke nieuwe uitdaging maar ik laat de modelbouw natuurlijk niet achter!
Een gevolg hiervan is wel de noodzaak om de werkwijze geheel te herzien en te stroomlijnen voor komende jaren. Er wordt meer dan voorheen in “blokken” gewerkt waarbij er enkele weken alleen aan bepaalde werkzaamheden worden besteed en de overige zaken dan even geparkeerd worden.
Denk hierbij aan splitsen van verwerken van de e-mail en verzending, de ontwikkelingen en de algemene zaken zoals verpakken, inkoop enz. Deze zaken door elkaar heen doen werkt erg lastig omdat het overzicht dan moeilijk wordt. Met name bij het uitwerken en testbouwen van nieuwe modellen moet de focus er een tijdlang volledig op liggen om niets te vergeten.

Een ander probleem dit jaar was de voorraad. Ontzettend veel spullen waren begin dit jaar op. Om dubbele mail met als bericht alleen “het is er niet, geen idee wanneer wel…” te voorkomen is eerst alle tijd ingezet om alles zoveel mogelijk te bestellen of aan te maken.
Maar de levertijden van leveranciers uit met name Japan, Amerika en Engeland zijn helaas nogal problematisch gebleken, mede door corona. Dit heeft tot het besluit heeft geleid meer dingen geheel in eigen beheer en grotere oplages te laten maken om soms zelfs voor enkele jaren materiaal in voorraad te hebben.
Ook dit kost veel tijd voor het maken van tekeningen, testen van productie wijzes enz. Het voordeel is echter dat vervolgens komende jaren ruim voldoende materiaal beschikbaar is en er geen problemen meer zijn met die voorraden.

En in tussentijd is er een inhaalslag geweest voor de nieuwe modellen die al lange tijd bijna gereed waren. Enkele tientallen nieuwe testetsen zijn inmiddels geleverd en grotendeels opgebouwd zodat komend jaar toch veel nieuws kan worden geleverd.
Diverse andere modellen die soms al bijna twee jaar vrijwel gereed zijn heb ik nogmaals tegen het licht gehouden en waar mogelijk nog wat verbeterd met o.a. steeds meer 3d geprinte onderdelen uit eigen productie.

Inmiddels zijn de voorraden weer op peil op een paar kritische punten na. Zo wacht ik inmiddels al een jaar op nieuwe spaakwielen nadat een grote bestelling retour moest worden gestuurd door een lichte excentriciteit in de wielen. De mal bleek beschadigd en pas over ca. 4 weken zal een eerste nieuwe deellevering worden opgestuurd.
Omdat ik de wielen niet wil nasturen vanwege kans op schade + kosten voor verzending zijn er voorlopig geen modellen leverbaar die spaakwielen behoren te hebben.

Deelname modelspoorbeurzen
Zolang vanwege corona beperkingen gelden in de vorm van mondkapjes tijdens de beurs en een beperkt aantal bezoekers nemen we niet deel aan modelspoorbeurzen.

Planning nieuwe modellen:
Wat betreft de status van modellen die nog in de planning staan maar hieronder nog niet specifiek benoemd worden: tot onderstaande artikelen gereed zijn staat dat allemaal stil.

Bestellingen:
In principe zijn de bestaande bouwsets en onderdelen inmiddels alle (weer) uit voorraad leverbaar.
Er wordt nu eerst aan de e-mail en bestellingen gewerkt maar het zal nog ruime tijd duren voor alles is bijgewerkt.
Specials zoals niet gangbare opschriften enz. zullen helaas nog een langere tijd blijven liggen.

Website:
Er zijn wat problemen geweest waardoor de website niet bijgewerkt kon worden. Inmiddels werkt dat weer maar is besloten de huidige website geheel te vervangen.
Deze geheel nieuwe website krijgt tevens een bestelsysteem maar ook zoekfuncties en filters. Via de website stuurt u straks een bestelling met meteen de alle benodigde informatie compleet ingevuld.
Er komt tevens een beperkt voorraad beheer bij zodat u bij bestellen kan zien of een artikel leverbaar is of niet. Dit zal het verwerken van bestellingen hopelijk vereenvoudigen.
Op dit moment moet nog op ruim de helft van de bestellingen eerst een reactie worden gestuurd met de vraag naar ontbrekende informatie (bv. versie NS of SS etc, missende adresgegevens enz) wat ontzettend veel tijd kost.
Het wordt echter geen volledige webshop met betaalsysteem! Het vereenvoudigd en verduidelijkt het bestellen vooral.
U krijgt nog steeds pas op het moment dat ik de bestelling heb verwerkt en klaar gelegd voor verzending, een bericht met rekening toegestuurd.
De hieronder vermelde nieuwe modellen zullen ook niet (of zeer beperkt) op de huidige website verschijnen maar pas bij de nieuwe website te vinden zijn.

Nieuw:    Scheepsmodellen:
Geheel nieuw in het assortiment zijn modellen van originele Nederlandse schepen.
Deze zijn ontwikkeld om enerzijds de mogelijkheden van de nieuwe 3d printer te testen en anderzijds wegens een gemis aan deze types voor een modelbaan in aanbouw.
Het gaat om modellen die bestaan uit een kunststof romp en losse opbouw zoals ruimen, kajuit enz. Daarbij worden veel zeer fijn gedetailleerde 3d geprinte onderdelen geleverd.
De masten zijn grotendeels in messing uitgevoerd en er zit etswerk bij voor hekwerken, katrollen enz. U heeft aanvullend de keus uit verschillende opschriftensets om het schip een naam te geven.
Bij ieder model worden meerdere kajuiten enz. geleverd waardoor iedere bouwset in minimaal 3 geheel verschillende varianten is op te bouwen.
Er worden 3d tekeningen voor de verschillende varianten bijgeleverd met tevens vele foto’s van voorbeelden. Zo heeft u steeds een uniek model, zelfs als u twee maal dezelfde bouwset gebruikt.
Er zijn drie korte standaard binnenvaart schepen die in de jaren ’30 in de meeste kanalen te vinden waren:
Art. k-801 Motorschip 17 meter, bouwjaren 1900-1930
Art. k-802 idem, 19 meter
Art. k-803 Idem, 25 meter

Daarnaast zijn er twee zgn. “beurtvaartschepen” die lijndiensten onderhielden tussen de grote steden. Ze zijn in zeer veel versies op te bouwen met bijvoorbeeld de oorspronkelijke opbouw om de stoommachine maar ook latere varianten uit de jaren ‘30.
Art. k-804 Stoombeurtvaartschip 31 meter met spitse romp, bouwjaren ca. 1880-1910 (inzet tot ca. 1965)
Art. k-805 Idem, wat stompere romp, bouwjaren ca. 1890-1925 (inzet tot ca. 1965)

Er zijn enkele tientallen varianten op te bouwen!
Deze modellen worden ook getoond op Eurospoor, op de nieuwe website volgt tzt meer informatie over deze bijzondere en typerende schepen.
Zodra de modellen geheel gereed zijn met laadmasten enz. volgt ook een afzonderlijke nieuwsbrief over deze modellen.

NS 8500 ombouwset voor Roco stoomloc:
Deze bouwset is afgerond en gereed voor levering! Degene die een exemplaar besteld hebben krijgen bericht.

NS tramrijtuigen:
Deze bouwsets zijn afgerond en gereed voor levering! Degene die een exemplaar besteld hebben krijgen bericht.

NS Mat ‘36 treinstellen:
Op Eurospoor waren de eerste afgebouwde exemplaren van een twee- en drie wagen treinstel te zien, beide met de extra tussenwagen.
Dit model is inmiddels in productie nu de laatste testets helemaal naar wens was. De koppen zijn standaard in kunststof uitgevoerd maar messing exemplaren zullen tegen meerprijs ook leverbaar zijn.
Alle varianten zijn tegelijk in productie maar afname in delen is natuurlijk mogelijk als u meerdere varianten heeft besteld.
Medio december hoop ik de bouwbeschrijving af te ronden, levering van de bouwsets volgt dan in het voorjaar.
Enkele bijzonderheden:
- De zeer fijn gedetailleerde pantografen (zowel BBC als Vickers, beide worden ook los leverbaar)
- Geheel nieuw ontwikkkelde koppen met zeer veel detail
- Messing kappen, bodems, draaistellen
- Opschriften voor alle uitvoeringen (standgroen, lichtgroen enz)
- Eenvoudige constructie, ook de oplegging van de rijtuigen met jacobsdraaistel is eenvoudig op te bouwen.

In ontwikkeling; nieuwe messing goederenwagens:
Een scala aan oude 10-tons Staatsspoor en NBDS goederenwagens is als messing bouwset bijna productieklaar. Door vertraging in levering is het niet gelukt ze voor Eurospoor af te ronden.
Wel tonen we enkele voorbeelden waaronder twee gesloten wagentjes, een veewagen en paardenwagen.

In ontwikkeling; NS 8100 onderstel:
Het maken van wielen valt niet mee… Voor de NS 8100 zijn inmiddels geheel nieuwzilver wielen gemaakt maar helaas waren de achterste wielen toch weer iets te excentrisch. Deze worden opnieuw gegoten, afgedraaid en pas daarna kunnen de onderstellen worden geleverd. Dit zal nog een tijd gaan duren.
Degene die een onderstel hebben besteld krijgen dan bericht.

In ontwikkeling; NS 1000 stoomlocomotief en wielen…
Er zijn inmiddels veel verschillende opties geprobeerd om wielen te maken, de ene meer succesvol dan de ander. Op vrij korte termijn verwacht ik succesvol wielen met een 3d geprint binnenwerk en nieuwzilver wielband te kunnen produceren wat voor de aangekondigde stoomlocomotieven essentieel is om hiervan de productie te kunnen starten.
Een eerste succes zijn nu spoor 0 spaak- en schijfwielen die we bij de nieuwe bouwsets gaan leveren.
De voornaamste reden voor een dergelijke productiewijze is beheersbaar houden van kosten. Een wielenset op maat met gangbare productiemethode in metaal kost meer dan rest van een messing bouwset die daardoor naar mijn mening, te duur zou worden (rondom 850,- euro).
Tot dit onderdeel gereed is kan de NS 1000 niet worden uitgeleverd want er zijn geen bestaande wielen beschikbaar als alternatief.

In ontwikkeling; drieassige rijtuigen:
De drieassers zijn in ontwikkeling en deels al in afronding. Het worden zeer fraaie bouwsets met 3d geprinte interieurs en zeer fijne details. Maar dat niet alleen, het assortiment hiervan wordt flink vergroot ten opzichte van eerdere ideeën!
Uit onderzoek bleek dat bepaalde series essentieel zijn voor een bepaalde periode wat is uitgemond in een concept voor een publicatie over de treinstammen, omlopen enz. Dit behandeld vrijwel het hele park binnenlands getrokken NS materieel van NS tot ca 1950.
Daarin komen vele voorbeelden voor rijtuigstammen, aantallen gelijke stammen die werden ingezet enz. Het behandeld ook de tweeassers die tot in de jaren ’30 liepen.
Het resultaat is een elftal drieassers waarmee vrijwel alle series die NS voor deze treinen inzette beschikbaar worden (SS, HSM, NBDS).
De rijtuigen liepen naast de vierassers tot eind jaren dertig en waren al die tijd echt onmisbaar voor NS. Midden jaren ’30 bestond immers zo’n 40% van het rijtuigenpark nog uit deze drieassers!
De modellen en publicatie zullen gelijktijdig beschikbaar komen zodat u een overwogen keus kunt maken en authentieke treinstammen kunt samenstellen.
Het zal echter nog even duren aangezien de publicatie in avonduren als hobby wordt uitgewerkt en het testen en bouwen van 11 verschillende modellen tijd kost…